Thursday, 1 June 2017

Hilangkan Tosil dengan cara yang berkesan

contoh tonsil di tekak 


Assalamualaikum semua.. Hari ini yam nak berkongsi info dan cara nak hilangkan tosil dengan cara yang berkesan. Sebagaimana yang kita tahu tonsil ni sering melanda kanak-kanak tapi orang dewasapun ada juga tau. Serious yam nak bagitau, bila dah ada tonsil ni, badan akan selalu rasa tak sihat. Sangat mengganggu sesi persekolahan kanak-kanak dan kerja seharian.

Oh ya, sebenarnya Apa itu Tonsil? 
 

Tonsil ni adalah sejenis tisu limfoid yang merupakan sebahagian dari sistem pertahanan badan. Tisu limfoid ini terdiri daripada sejenis sel dipanggil limfosit yang penting untuk bertindak melawan penyakit. 


Ha.. Terdapat 3 jenis tonsil yang terdapat di rongga mulut kita: 
Adenoids – tonsil yang terletak di belakang hidung
Lingual tonsils – tonsil di belakang lidah
Palatine tonsils – tonsil di tekak (macam dalam gambar yam tunjuk kat atas tu)


Apa itu radang tonsil? 


Tisu limfoid adalah sebahagian daripada sistem kelenjar limfatik diseluruh tubuh dan kawasan usus yang boleh membengkak sekiranya ada jangkitan. Sebagai contoh kelenjar limfatik di leher, boleh membengkak sekiranya terdapat jangkitan di dalam mulut misalnya. Pembengkakan ini adalah reaksi kepada jangkitan untuk menghasilkan lebih banyak sel untuk melawan penyakit. 



Oleh itu, apabila terdapat jangkitan di dalam tekak, sebagai salah satu sistem limfatik, tonsil ini akan menjadi bengkak dan menjadi radang yang disebut tonsilitis atau radang tonsil. 



Ok, Apa punca penyebab terjadinya tonsil ni? 



Tonsilitis boleh disebabkan oleh jangkitan virus ataupun jangkitan bakteria di dalam tekak. Jangkitan bakteria seperti streptococcus boleh menyebabkan tonsil bengkak dan bernanah. Jangkitan virus seperti Epstein Barr Virus, adenovirus atau measles boleh juga menyebabkan pembengkakan tonsil juga. masa anak yam kena jangkitan bakteria streptococcus ni dulu yam cukup takut..huhu



Oh ya, di sini yam listkan beberapa Gejala sakit Tonsil ni: 
1. Sakit tekak yang kadang-kadang teruk 

2. Tidak boleh menelan atau sakit bila menelan 
3. Demam yang kadang-kadang sangat tinggi 
4. Sakit kepala dan sakit-sakit badan 
5. Suara garau atau hilang suara 
6. Kadang-kadang ada bengkak pada leher 
7. Mulut berbau busuk 
8. Berdengkur waktu tidur 


Biasanya sakit tosil ni berlaku  dalam umur 3 tahun ke atas. Paling kerap bagi kanak-kanak berumur di dalam sekitar  5-15 tahun. ha, bila umur gini, memang menggangu sessi persekolahan, biasanya anak-anak ni  terpaksa mengambil cuti panjang daripada persekolahan sebab sakit tosil ini. Bila tinggal waktu belajar, secara kasarnya anak-anak akan ketinggalan di dalam pembelajaran. 




Kalau yam memang yam bagi vitamin terbaik dari Shaklee iaitu Vitamin C dan nutriferon NutriFeron.. Ok yam ceritakan sedikit tentang vitamin c dan nutriferon ya. 



Kelebihan Vitamin C


Vitamin C dari jenis vitamin larut air ini sebenarnya mempunyai pelbagai fungsi lain selain dari memastikan kulit cantik. Antara kepentingannya: 
  • Bertindak sebagai barisan pertahanan sel tubuh untuk memerangi radikal bebas yang menyerang sel-sel badan (dalam air), Vitamin C menjadi barisan hadapan untuk radikal bebas yang menyerang dalam lemak. Radikal bebas ini didapati daripada asap rokok, asap kenderaan, asap dari persekitaran — bayangkan betapa banyaknya musuh sel kita hari ini! Meningkatkan tindakbalas imun. — orang yang selalu rasa nak demam, sebaiknya meningkatkan pengambilan Vitamin C sama ada dari makanan atau supplemen. 
  • Membantu penyembuhan luka. Vitamin C (dan vitamin lain) berfungsi sebagai pasukan penyelamat yang saling membantu untuk memastikan tubuh sentiasa dalam keadaan baik. Kekurangan salah satu nutrien akan menyebabkan ketidakseimbangan dalam badan lalu menjadikan tubuh kurang efektif. Membantu meredakan demam/selsema. 
Kebaikan NutriFeron Shaklee pula..

NutriFeron adalah produk Shaklee yang dihasilkan bertujuan untuk ‘boost’ sistem perlindungan imuniti tubuh – interferon. Interferon adalah sejenis protein yang dihasilkan oleh tubuh kita untuk melawan virus, sekaligus mengelakkan virus tersebut ‘membiak’ dalam tubuh kita. 

  • NutriFeron adalah inteferon semulajadi di dunia yang dipaten oleh Shaklee dan tidak dijual di kedai biasa. 
  • Ia dihasilkan daripada ekstrak 4 tumbuhan (biji labu, bunga sunflower, honeysuckle jepun dan biji plantagi) yang mempunyai daya kebolehan mendorong pengeluaran semulajadi interferon tubuh. 
Ok, Pasti kita tertanya-tanya Apa gunanya interferon ni? 
  • Meningkatkan sistem imun dalam masa 3 hari. Interferon mampu meransang dan meningkatkan secara keseluruhan sist. Imun tubuh. Melindungi dari influenza. Melindungi dengan berkesab drpd virus, microb termasuk selesema, flu, alergi dan influenza Meringankan stress dan kelesuan. 

Tapi... kenapa kena pilih NutriFeron Shaklee? 
  1. Ia membantu meningkatkan kadar interferon di dalam badan secara semulajadi – Saintis telah mengenalpasti interferon sebagai satu faktor penting penyumbang kepada sistem imunisasi yang sihat. Nutriferon adalah satu-satunya supplemen tambahan yang dihasilkan oleh US oleh Pakar Imunisasi yang menjumpai interferon.
  2. Ia dihasilkan oleh pakar imun, Dr. Yasuhiko Kojima, immunilogist dunia yang terkenal yang telah menemui interferon pada tahun 1954. Beliau telah membuat penyelidikan selama 40 tahun bagi mencari sebatian semulajadi untuk merangsang pengeluaran interferon dalam badan kita. Nutriferon Shaklee adalah satu-satunya supllemen perlindungan di US.
  3. Campuran interferon yang dipatenkan – elemen tumbuh-tumbuhan penggalak. Nutriferon mempunyai MACH, 1 campuran interferon daripada ekstrak tumbuhan yang telah dipatenkan formula ekslusif yang mengandungi ekstrak labu, ekstrak safflower, ekstrak benih Asian Plantain dan ekstrak Japanese Honeysuckl.
  4.  Di sokong oleh 4 kajian klinikal ke atas manusia, Ujian klinikal ini mengesahkan kesihatan luarbiasa dan sokongan imunisasi hasil manfaat daripada campuran ekstrak proprietari yang ditemui di dalam Nutriferon.
  5. Formula ekslusif dilindungi oleh 3 paten – Nutriferon disokong oleh 3 paten dan hanya boleh didapati melalui Shaklee dan Independent Distributor Shaklee sahaja. Formula yang unik dan berpaten ini hanya ekslusif di Shaklee.
  6. Ia dibuat menurut sistem piawaian kualiti yang terbaik. Ia telah melalui ujian sistematik yang ketat untuk keselamatan, kesucian, potensi & prestasinya. Oleh itu tuan/puan, jika anda seringkali selesema dan demam, nutriferon adalah sgt sesuai utk mencegah sebelum ianya berlarutan. Lebih2 jika tuan/puan sering outstation, nutriferon memang sgt berkesan, mudah dibawa dan selamat untuk diambil. 


Salam Sayang,
Solehah Mariyam Sa'ari :)
Contact Info: 
ID Solehah Mariyam : 961720 
Whatsapp : 013-9020247

No comments:

Post a Comment