Sunday, 9 October 2016

KISAH BENAR : Dari ZERO dan TERCOROT kini menjadi PELAJAR CEMERLANG


Adik Wani
Ini kisah Adik Wani, berumur 8tahun merupakan anak didik mengaji dan membaca saya, 2 tahun lepas.
Dalam pengajaran saya, saya lebih suka menggunakan pendekatan Kaedah Al furqan untuk mengaji Al-Quran dan Kaedah bacalah Anakku untuk belajar membaca.

Sebenarnya saya sengaja tidak menggunakan kaedah iqra', sebab saya nampak pembelajaran anak saya ( Damia) lebih cepat tangkap atau pick up  mengenal huruf al-quran dengan mengunakan kaedah cara al- furqan..( alhamdulillah sekarang dah boleh baca ayat-ayat dalam mashaf al quran). Jadi saya cuba apply pada adik wani sepertimana saya ajarkan pada anak saya.

Sehari, dua, tiga hari.. saya memerhatikan  perkembangan Adik Wani. ZERO.. Seolah-olah masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Seperti tiada apa-apa pembelajaran yang dapat dia pelajari. dek kerana hal ini, pihak sekolah asingkan dia untuk Program Linus dan rawatan Doktor untuk check masalah pembelajaran dia.

Hasil dapatan yang diperolehi ialah  Adik Wani bukan saja tidak dapat membaca, cepat lupa pun ya, paling kesian, baru muka 1 muka surat, garu sana, garu sini, buat-buat suara nak menangis. Jelas terpancar pada wajahnya pembelajaran amat membosankan.

Saya merenung matanya,dan menyuruh dia ulang apa yang saya sebut selepas 1 minit. Jelas sekali, adik wani bukan saja tak fokus, malah fikiran dia melayang, nak cepat habis, duduk depan saya seolah-olah duduk di tengah panas terik. (Kalau boleh nak je lari cepat)
Suatu hari saya ter "tengok" satu video. Bagi saya video ini sangat membantu Adik Wani untuk kembali focus dalam pembelajaran.  Saya mengambil masa beberapa hari untuk mencari jalan agar  Ibu Wani bersedia tengok video ini, takut pula si ibu terkecil hati dengan tindakan saya.

Alhamdulillah, saya berasa sangat bersyukur akhirnya ibu wani dapat menerima cadangan saya ini dengan baik. Lantas Ibu Wani terus berkata " buatlah yang terbaik ustazah, saya serahkan pada Ustazah". 
Cuma saya pesan padanya, "jangan mengharapkan keajaiban habis sebotol nak terus pandai...nampak tak berkesan je terus nak stop.. "



Program 6 biji OMEGA GUARD SHAKLEE sehari berjalan lancar, habis sebotol demi sebotol. Alhamdulillah, perkembangan Adik wani dah mula nampak...
Selepas 3 bulan, totally.. Adik Wani boleh baca sepenuhnya, al quran pula dah boleh baca huruf bersambung...
Ibunya selalu update perangainya di rumah. Kini adik Wani nampak je perkataan-perkataan di Board, Surat Khabar, Televisyen, mesti dia baca. malah lagi mengangumkan, adik wani lebih cenderung dengan buku-buku banding menonton televisyen dan perkara ini saya saksikan sendiri.
Tak selepas tu, adik wani datang kpada saya tunjuk Sijil Peningkatan Pelajaran. Dan yang paling menggembirakan ibunya iailah Adik Wani Lepas ( Lulus ) pemeriksaan IQ di hospital Sibu. Ibunya tak perlu lagi mengikuti Program Linus lagi.
Alhamdulillah, jika saya gembira, apatah lagi ibunya sendiri, tak lekang dari mulut ibunya ucap terima kasih pada saya kerana saya perkenalkan OMEGA SHAKLEE pada dia, saya pun ucap terima kasih pada ibunya kerana beri kepercayaan pada saya... kita hanya ikhtiar.. DIA yang Maha bijaksana 

VIDEO di bawah inilah yang memberikan inspirasi kepada adik wani untuk mendapat  anugerah cemerlang dalam peningkatan pembelajaran



video



Kisah ini di ceritakan oleh anak shaklee saya iaitu Ulfa ( 013 624 0955) dalam group Empayar Irich.
 
Salam Sayang,
FB : Solehah Mariyam Sa'ari :)
Contact Info:
ID Solehah Mariyam : 961720
Whatsapp : 013-9020247

No comments:

Post a Comment