Thursday, 24 September 2015

Retak Tulang pun Boleh Pulih?

ha... ini alkisahnya, Rakan SID saya yang ceritakan, Jom kita ikuti kisahnya tentang Retak tulang pulih kembali.
 
Ya.. Ini yang saya alami sendiri. Ceritanya begini:

Saya pernah terlibat dalam kemalangan jalan raya ketika menuntut di UIA pada 2007. Waktu itu, jari kaki kelingking saya retak teruk dan hampir patah.

Nak dijadikan cerita, dalam bulan November lepas saya terjatuh pulak dari tangga di rumah. Memang agak mengerikan bila melihat jari kaki saya terpelecok tegak ke atas.

Setelah sejam menanti dengan penuh penyeksaan, anak saudara yang pandai mengurut tu akhirnya berjaya 'menyentap' jari tersebut supaya kembali ke kedudukan asal. Waktu itu hanya Allah yang tahu betapa sakitnya..

Secara jujurnya, saya takut bertemu doktor. Sanggup tak ke klinik kerana takut dikenakan 'injection'. Tapi bila bangun keesokan harinya bahagian kemalangan itu semakin lebam kehitaman. Malah kaki rasa berdenyut-denyut. Saya mula gusar. Suami akhirnya memaksa saya ke klinik.

Tiba di klinik, dirujuk pula ke hospital. Mungkin patah katanya. Apabila tiba di hospital, Doktor pada mulanya memaksa saya masuk ke wad. Tapi saya enggan & minta dimasukkan hanya selepas melihat result x-ray.

Setelah melihat result x-ray:


Doktor: Tak patah.. Retak pun tidak.. Cantik saja tulang awak!
Saya: Eh! Ye ke doktor?
Doktor: Betul. Cuba tengok ni.. Tak ada retak pun.. Mungkin urat you yang buat lebam ni.
Saya pun turut sama meneliti tulang kaki saya.

Saya: Dulu saya ada patah tulang dekat jari kaki yang tu..
(sambil menuding ke arah kaki kecil yang paling akhir itu.) Dahinya kelihatan berkerut.
Doktor: Tak nampak bekas patah pun? Bekas retak pun tak ada.
Saya turut rasa hairan.
Doktor: Macam mana boleh patah? You accident?
Saya menggangguk.
Doktor: Ooo.. You banyak minum susu ni. Bagus.. Bagus.. Banyak kalsium!
Saya: Tak lah doktor. Saya tak minum susu pun..
Doktor: Ya kah? Tapi macam mana tulang nampak cantik ni?
Saya sendiri keliru. Kemudian teringatkan Ostematirx yang saya amalkan sejak April 2012. Itukah penyebabnya?
Saya: Doktor tau tak Ostematrix Shaklee? Saya consume tu since last April..
Doktor itu terus tersenyum.
Doktor: Ooo.. Ostematrix.. Bagus! Memang baik untuk tulang! You teruskan makan.

Alhamdulillah... Walaupun tidak minum susu. Kalsium yang mencukupi juga saya perolehi dari khasiat Ostematrix! Terima kasih Shaklee!

Bagi mereka yang terbabit dengan patah tulang ini saya cadangkan 3 suplemen asas. walaubagaimanapun ia perlu diambil DENGAN KONSISTEN dan MENGIKUT SUKATAN YANG DISYORKAN. Suplemen yang saya maksudkan adalah Ostematrix, Energizing Soy Protein(ESP) dan Omega.


Mengapa Ostematrix, ESP dan Omega?

Ostematrix adalah suplemen kalsium dari Shaklee yang bertindak untuk menguatkan tulang, membantu fungsi saraf dan mnghindarkan kekejangan otot-otot akibat kemalangan itu. Jika anda bertanya dengan saya cukupkah dengan mengambil 2 gelas susu sehari ? Emm... pastikan anda mendapatkan 1200mg kalsium setiap hari.
ESP adalah protein soya terbaik yang dihasilkan tanpa perasa tiruan, pemanis, pewarna dan pengawet. Mengapa mereka yang patah tulang ni memerlukan protein ? Sebab anggota badan kita terdiri daripada protein. Tulang, kulit, rambut, otot, dan organ diperbuat dari protein. Selain itu, ESP diperlukan untuk mempercepatkan pertumbuhan sel-sel tulang yang telah 'tercedera' atau mungkin mati akibat patah tulang tersebut.



Omega ? Bila sebut omega saya percaya ramai yang tahu ia baik untuk otak.Jika anda membaca entry saya yang lepas anda akan berjumpa kaitan antara omega dan proses menguruskan berat badan.Tetapi tahu tak bahawa omega juga mempunyai peranan memperbaiki sendi-sendi yang tercedera akibat patah kaki itu.


Walaubagaimanapun pesan saya, pastikan mereka yang terlibat dengan kejadian patah tulang ini tiada komplikasi penyakit lain seperti diabetis yang akan melambatkan lagi proses penyembuhan ini. Jadi kena pastikan diabetis terkawal kadar gulanya melalui nasihat doktor dan boleh dilengkapi dengan pengambilan suplemen yang tepat.

Kredit: Mama Faiz

Testimoni Kredit buat rakan SID saya : Zarena Heeney
=================================================
Berminat?
Hubungi saya untuk dapatkan harga yang TERBAIK serta konsultasi secara PERCUMA 0% GST
Contact Info: 
Solehah Mariyam [ID: 961720] 
Call/sms/whatsapp: 013-9020247

No comments:

Post a Comment