Tuesday, 1 September 2015

Ooops...ANAKKU MENCONTENG DINDING...HABISLAH!

"Ummi..ummi.. ini apa?" setelah buat satu persatu lakaran pada whiteboard, Zinnirah pasti menarik mukaku untuk melihat hasil lakarannya.. aku terdiam seketika, nak tergelakpun ada, apa yang dilukisnya satupun aku tak tahu.hehe

 "ummi,ni ikan.." kata Zinnirah.. "ummi ini apa?.." "ni meow.. ni unge(bunga).. ni? lorry..." sambil menunjukkan ke arah lakarannya. Ok...nampaknya Zinnirah lebih memahami lukisan khayalannya..

 "ummi...ummi..opss.." satu lakaran dari marker pen terlukis pada bajuku. Ummi....muah! cepat-cepat dia ciumku konon nak memujuk takut kena marah. Pandai!

Untuk ibu diluar sana, normallah bagi anak-anak bila dia mula melukis lukisan kreatif pada dinding, buku, kertas, badan, baju dan lain-lain.. Setengah anak-anak suka melukis di kertas atau buku. Namun, memang ada juga yang tak cukup dengan kertas, mereka suka menconteng di dinding. Walaupun kita beri beribu kertas, namun, selagi tidak boleh menconteng dinding, maka tidak puas hatinya. Biarka sahaja anak menconteng.

Kenapa?
Disini saya nak kongsikan tips dari seorang pakar psikologi kanak-kanak mengenai "bagaimana hendak mengawal anak-anak yang suka menconteng dinding?".

Kata mereka, jangan halang anak menconteng di dinding, sebab itu adalah ekspresi dirinya. Selalunya anak yang visual dan artistik suka melakukan perkara seperti ini. Dan ianya adalah tahap di dalam perkembangan moto skilnya. Apa yang boleh dibuat ialah, lekat kertas besar-besar di dinding dan biarkan dia melukis sepuas hatinya pada kertas itu. Bila sudah penuh, boleh diganti.

Tahap ini adalah seketika sahaja. Jika ditahan, maka sesuatu ketidakpuasan akan bersarang di hati anak kecil itu. Oleh itu selenggarakan begini, seperti di dalam gambar ini.




Gambar dibawah ini pula gambar anak sulung saya semasa pada tahap ini. sebenarnya, tahap inilah tahap yang saya gunakan untuk membentuk keyakinan diri . Percayalah, Sekejab sahaja tahap ini, 3-4 bulan sahaja. sekarang, dia lebih suka buat painting di kertas lukisan, buku dan whiteboard. :)

Okey, dikesempatan ni saya nak share tentang satu lagi cara paling senang untuk bersihkan kotoran kekal ya. erk.. ada ke cara nak hilangkan kesan conteng ni???

Ya , jawapannya ada!!!!

So tengok gambar di bawah ni, gambar di bawah menunjukkan kesan marker pen sebelum di bersihkan dan selepas dibersihkan. Ini bukan magik ye tapi ni betul - betul punya....


Kesan marker pen hilang dengan Basic H Shaklee (credit to Bonnie)

Gambar selepas adalah gambar menunjukkan kesan contengan marker pen telah hilang sepenuhnya!

Dengan hanya beberapa titisan ajaib sabun Basic H Organik Shaklee...memang super power!!

Basic H Organik? Apa benda tu? Ok Basic H Organik ini adalah sejenis sabun ye. Sabun yang dicipta khas untuk memelihara bumi agar bebas dari kesan toksin. Tau tak ada ribuan jenama sabun yang dijual di pasaran mempunyai kandungan toksin yang tinggi dan penggunaan kerap boleh memberi kesan yang tidak baik pada tubuh badan manusia? penggunaan kerap boleh menyebabkan punca kanser ye..sangat mengerunkan!!

Kalau nak tahu Basic H Organik ini sangat di sarankan kepada mereka yang ada penyakit asma, kanser (kimoterapi) dan mereka yang mempunyai anak kecil dirumah.
Basic H Organik Shaklee

Basic H adalah bersifat Organik. Ianya diperbuat daripada kelapa dan jagung. So kepada yang alah kepada jagung dan kelapa anda di larang menggunakan Basic H ini kerana ia akan memberi kesan kepada anda.

Basic H Organik tersangatlah jimat. Satu botol Basic H ini boleh di bancuh dengan 48 gelen air paip.Ianya sangat selamat dan benar - benar berkuasa!!!

Macam - macam boleh cuci. Super power ! Super Jimat! 

Basic H Organik Sahklee

X TIADA TOKSID
X TIADA GAS BERACUN
X TIADA BAHAN KIMIA MERBAHAYA
X TIADA BAHAN PEWANGI

LEMBUT PADA TANGAN
pH SEIMBANG
TANPA KLORIN

=================================================
Berminat?
Hubungi saya untuk dapatkan harga yang TERBAIK serta konsultasi secara PERCUMA 0% GST
Contact Info:
Solehah Mariyam [ID: 961720]
Call/sms/whatsapp: 013-9020247

No comments:

Post a Comment